Dag 9 Monument Valley - Vandaag is rood

15 juli 2018 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

Vanochtend staat een hike tocht door Bryce Canyon op het programma. De kiddo’s (zoals Guusje ons noemt, maar zichzelf bedoelt) blijven bij de camper. Sjoerd wil graag de WK voetbal finale kijken en Guusje is gewoon moe en wil chillen. We nemen nog even afscheid van de Poeletjes en zien op de valreep nog een mini-eekhoorntje. We rijden weer met de bus naar Bryce Point. Hier beginnen we aan de Peekaboo trail. Wat een schitterend uitzicht hebben we. Na elke paar stappen zien we weer wat moois. We fotograferen er op los, wat is het hier mooi. We vonden het gisteren al zo mooi, maar toen was het bewolkt. Nu in het zonnetje is het nog veel mooier. We lopen de helft van de Peekaboo loop en gaan dan over op de Navajo loop. Die is een stuk drukker, maar ook heel mooi. Als we weer boven bij Sunset point komen, hebben we er 5 km op zitten. We puffen even uit en gaan dan met de bus weer naar de camper, onderweg zien we 2 prairiedogs.

Bij de camper zit Sjoerd heerlijk in het zonnetje. Frankrijk heeft het WK gewonnen. We smeren brood en vertrekken richting Monument Valley.

En weer hebben we een nog mooier uitzicht onderweg. We rijden door Red Canyon, hier rijden we onder 2 overkappingen van rode rots, maar zijn net te laat om een foto te maken. Als we een poosje onderweg zijn begint het te regen en de telefoon doet raar. Het blijkt een waarschuwing te zijn voor flash floods. We rijden door en hebben gelukkig nergens last van. Wel hebben we een stevige regenbui en zien wat onweersflitsen. We rijden weer terug Arizona in. Onderweg komen we langs Lake Powell, bij Wahweap, waar we snel een duik nemen. Wat is het hier een potje mooi zeg. Heel bijzonder om in dit decor te zwemmen. Vanaf boven in de bergen lijkt het meer helblauw, als je dichter bij komt lijkt het meer biesboschwater, gewoon troebel. Het is inmiddels weer best warm geworden. In de tijd dat we terug lopen naar de camper zijn we al weer droog. We rijden door Glen Canyon Recreation Area en langs de Glen Canyon Dam, deze dam in de Colorado River wordt net als de Hooverdam bij Las Vegas gebruikt voor het opwekken van electriciteit. We vervolgen onze tocht en bereiken het Navajo reservaat, waar de Navajo indianen leven. Dit gebied wordt ook wel Four Corners regio genoemd, het is de enige plek in de USA waar 4 staten elkaar op 1 plek raken. Utah, Arizona, Colorado en New Mexico.

We belanden na een paar uur in het filmdecor van Monument Valley. Vanaf de camping kijken we uit op de prachtige rotsen van Monument Valley. Wat een natuurwonder weer. Onze camping is nog niet helemaal af, maar gelukkig wel van alle gemakken voorzien. Het is eigenlijk een grote bak met grijs grind in de rode woestijn. Wel apart. De vraag is of ie ooit helemaal af komt, dit is indianenland. Wat een verschil met eerdere stukken platteland. Overal zien we kampjes met auto’s, autobanden, en andere rotzooi. Maar er ligt al lang niet zo veel vuil langs de weg als toen we hier eerder waren.

In de verte zien we buien en flitsen. We verwachten dat dit slechte weer ook onze kant opkomt, maar dat gebeurt gelukkig niet. We eten wat, drinken wat en gaan vroeg slapen want we zijn allemaal erg moe.

1. Claudia Molendijk:
    18 juli 2018
    Mooie verhalen en mooie foto's. Leuk dat ik op de manier mee kan genieten.