Dag 4 Alcatraz en Yosemite - Alcatraz rules

10 juli 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Gisteravond waren we pas om 24:00 terug op de camping vanuit San Francisco, dus het lukt niet erg om vroeg op te staan. We verlaten de camping, parkeren de camper stiekem op een parkeerterrein bij de supermarkt en gaan weer met de ferry naar pier 1, the port of San Francisco. Helaas missen we net het pontje, dus we moeten wat langer wachten. Op de ferry realiseer ik me dat de tickets voor Alcatraz nog in de camper liggen. Gelukkig heb ik nog een mailtje met het aankoopbewijs, maar dat is lastig te downloaden omdat we geen wifi hebben. Enniewee, later blijkt dat we zonder enige moeite gewoon op de Alcatraz-boot mee mogen.
We lopen weer door Financial district en later door China Town. We zien een flinke camper dwars door China town rijden, zo kan het dus ook 😉.
Bij pier 39, Fisherman’s warf, zijn beduidend minder zeeleeuwen te zien dan 20 jaar geleden. Gelukkig ligt er wel een zeehond en een hele dikke zeeleeuw. We lopen snel door naar pier 33, waar de boot naar Alcatraz vertrekt. Hier komen 5000 bezoekers per dag, wat een organisatie. Boten varen af en aan. Alcatraz is in 1963 gesloten.
‘When you don’t behave, you go to prison. When you don’t behalve in prison you go to Alcatraz’. Dat geeft wel aan dat hier zaten serieuze  misdadigers vast zaten, waaronder Al Capone. Men heeft hem nooit kunnen veroordelen voor het handelen in drugs en moorden, maar wel vanwege belastingfraude.
De gevangenen hadden een super mooi uitzicht op San Francisco, er wordt gezegd dat dat ‘t leven in Alcatraz juist verschrikkelijk maakte. Heel de dag kunnen zien wat je mist.
We zien de huizen van de bewakers, de werkplaats en het cellenblok. Hier hebben we een audio tour, in Nederlands. Iedereen loopt individueel op commando van de audiotour door het cellenblok, de eetzaal, de luchtplaats. Best bijzonder en heel indrukwekkend, en heel strak georganiseerd.
Op de rotsen broeden veel vogels, vooral mantelmeeuwen. Overal ligt vogelpoep en hoor je de meeuwen.
Na Alcatraz varen we met de ferry weer terug naar de overkant van de baai, Marin county. De camper staat er gelukkig nog en zonder bekeuring. We rijden snel weg want we hebben nog een heel eind te rijden. We rijden weer door een afwisselend landschap, de gele heuvels van Gold Country,  door weiden met amandelbomen en later weer door de bossen. Er staat veel file onderweg, het kost ons 1,5 uur extra zodat we haast 5 uur onderweg zijn. Iets na 9 uur komen we aan in Yosemite. Dan is het net donker. De kassa van het park is al gesloten en de ranger van onze camping, Hodgdon Meadows, is ook al vertrokken. We vinden snel onze plek op nummer 3. We eten eerst een salade met aardappeltjes en daarna wil Sjoerd dolgraag bbq-en dus we zitten laat aan de hamburgers.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lotte Hendrikx:
    14 juli 2018
    Alcatraz, wauw, heeeel jaloers!