Dag 12 Los Angeles - De cirkel is rond

18 juli 2018 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We vertrekken vroeg, want de langste tocht van deze reis staat voor vandaag op het programma. We tanken in Kingman en vervolgen  onze weg door de Mojave Desert. De weg gaat over diverse rivierbeddingen, die allemaal droog staan. Een van de eersten die we tegenkomen heet Holy Moses wash, geen idee waarom.

Het landschap wordt steeds meer dor, struikjes en heide maken plaats voor uitgestrekte vlaktes van zand met hier en daar een cactus.

De kinderen vermaken zich onderweg met filmpjes en series kijken en met een competitie Coin Dozer. Sjoerd voelt zich lekker thuis in de camper, zijn bed boven de cockpit begint al een beetje op zijn eigen kamer te lijken. De gedragen sokken in een hoek, shirtjes al over the place. Guusjes bed werd de eerste week dagelijks terug gebouwd naar dinette, maar de laatste dagen blijft het bed, zodat ze lekker relaxed kunnen zitten/hangen terwijl we rijden.

We picknicken op een rest-area in de buurt van New Berry Springs. Godallemachtig wat is het hier heet.

Als we in de buurt van Los Angeles komen, blijkt maar weer eens dat we in het land van de tegenstellingen zijn, palmbomen en groen bloeiende oleanders in de berm en wordt het steeds drukker op de weg. We belanden ook regelmatig in een kleine file. Net als ik me bedenk dat we heel weinig ongevallen hebben gezien de afgelopen weken, zien we 3 ongevallen na elkaar.

En dan de auto’s, volgens mij echt wel een dingetje voor de Amerikaanse man. Op het platteland rijdt iedereen in een pick-up, in de steden zien we ook gewone auto’s. En allemaal keurig gewassen. We zien op de camping ook een man zijn auto poetsen, terwijl ik denk ‘netjes zo, niks meer aan doen’.

We rijden weer op highway 101, de weg waar we 2 weken geleden onze reis startten. In Los Angeles is het ook nog steeds warm. We BBQ-en voor de laatste keer en werken wat van de drank- en voedselvoorraad weg. Niemand van ons heeft de behoefte aan nog wat LA-sightseeing,  dus we blijven ‘thuis’ en zitten lekker lang buiten onder de luifel.

Ook hier zijn de mensen op de camping erg aardig en super behulpzaam. Sorry people from LA voor mijn eerdere uitspraken ;-)