Dag 10 Grand Canyon - Everything from Mother Earth

16 juli 2018 - Nationaal Park Grand Canyon, Verenigde Staten

Vroeg uit de veren want we hebben een guided tour geboekt voor 9:00 door Monument  Valley. We worden rond gereden in een pick-up met achterop een soort bankjes stellage door Don, een Navajo indiaan. We gaan op Tour met een Australies gezin en en 2 Koreaanse dames.

Don vertelt van alles over zijn cultuur. Het Navajo volk noemen zichzelf Diné.  Navajo betekent ‘zij die anders verbouwen’ en Diné betekent zoiets als moeder aarde en heelal. Ook krijgen we uitleg over symbolen die vroeger werden gebruikt. De Navajo hadden een eigen taal, maar geen geschrift, daarom gebruikten zij symbolen om te communiceren. De laatste jaren heeft de Navajo stam veel ontwikkeling doorgemaakt.  Vroeger moest er veel van de inkomsten afgedragen worden aan de staat, nu komt meer terug in de vorm van scholen, klinieken ed.

We crossen met de pick-up door de vallei met alle ‘monumenten’. Ook hier heeft het geregend, het is best een hobbelige tocht met zo nu en dan een flinke plas.

Wat een schoonheid, we krijgen foto-tips en Don legt met een bergje zand en wat water uit hoe het landschap is ontstaan.

In de vallei zien we ook weer indianen-kampementen, sommige met de traditionele Mud Hutten (Hogans). Ook zijn er veel kraampjes met Navajo sieraden.

Op het middaguur laten we al dit moois weer achter ons, we hebben nog een eind te reizen.

We tanken nog een keer, de benzine wordt steeds goedkoper. In Californië betaalde we de eerste tankbeurt 4,80 $ per gallon, nu nog maar 3,21.

Onderweg valt me op dat onze volgende camping wel erg ver van onze bestemming, Grand Canyon, af ligt. 60 mijl ten zuiden van de Canyon, terwijl deze toch echt Grand Canyon RV park heet. Dat is net zoiets als Oosterhout een voorstad van Amsterdam noemen.

We besluiten rechtstreeks naar Grand Canyon te rijden en hopen hier een camping te vinden. Vlak voor Grand Canyon rijden we langs de Little Colorado canyon en door Kaibab National forest, bossen met lichtgele rotsen. Erg mooi allemaal. We raken wel een beetje verzadigd van al dat moois, de fotocamera krijgt ook wat meer rust.

Wannner we het Grand Canyon NP binnen rijden vertelt de rangerster (vroeuwelijke ranger) ons dat er waarschijnlijk nog wel plek is op camping Desert View. En ja hoor, we vinden een geweldige plek. Dit is een doe het zelf camping: plekje zoeken, betalen bij de automaat en dan je briefje op de paal hangen om aan te geven dat je plekje is bezet. En dat voor maar 12 $.

We doen een bierproeverijtje met biertjes van de Oak Creek Brewery en bekijken even later het uitzicht bij Navajo point en Lipan point en halen een ijsje bij de lodge. Nou ja zeg maar gerust ijs. 1 bolletje heeft hier een doorsnee van 10 cm. En wat is hier hier ook, weer mooi zeg. Wederom een natuurwonder, nu ontstaan door de erosie van de Colorado River.

Daarna bbq-en we op de camping en Sjoerd maakt een kampvuur. Eindelijk, want in Utah hebben we hout gekocht, maar daar mocht niet gestookt worden. Het is al vroeg donker op onze natuurcamping. We douchen, drinken nog wat en blazen weer een sprookje uit.

1. Marinka:
    19 juli 2018
    Ik zit hier te genieten van jullie prachtige foto's en verhalen. Leuk om jullie zo volgen.